Soldriven färja ska rädda miljön
Världen vore mycket trakigare om det inte fanns dem som vagade kasta loss fran vardagstryggheten för att satsa pa nagot nytt och oprövat. Australiensaren Robert Dane hade arbetat som barnläkare i Sydney i 20 ar när han lämnade läkarjobbet för en osäkert satsning pa att marknadsföra sol- och vinddrivna fartyg som ett alternativ i den moderna sjöfarten.
Ett resultat av Robert Danes visioner är ”Solar Sailor”, världens första soldrivna färja som gar i regelbunden beställningstrafik. Flera ganger om dagen gar Solar Sailor under högsäsong ut med ett 100-tal passagerare fran Sydneys hamn. Ansvarig för trafiken med Solar Sailor är Captain Cook Cruises som chartrat in baten fran Danes bolag Solar Sailor Holdings Ltd.
– Dagens hotade miljö gör det nödvändigt att använda mer alternativa och rena energikällor. För solrika Australien borde det vara självklart att satsa pa solenergi inom sjöfarten, framhaller Robert Dane när vi träffas ombord pa Solar Sailor.
Solcellerna och solvingarna gör att Solar Sailor ser futuristiskt spännande ut där hon ligger sida vid sida med konventionella färjor.
Läste bok om insekter
Inspirationen till att i full skala satsa pa sol- och vindenergi för att driva fartyg fick Robert Dane efter att ha läst en bok om insekters utveckling.
– Jag fascinerades av att läsa hur manga insekter använder sina vingar till att samla solenergi för att värma upp sig innan de ska flyga. För mig verkade det logiskt att försöka tillämpa denna teknik för batar i Sydney där vi har ett överskott bade av sol och vind, säger Robert Dane.
Han har därför ägnat en stor del av sitt liv de senaste aren at att utveckla och marknadsföra soldrivna färjor bade nationellt och internationellt.
Dane berättar att Solar Sailor kan ta 100 passagerare och har en maxfart pa 15 knop. Solar Sailor är en hybridbat som vid behov kan koppla in en konventionellt driven generator. Systemet ombord styrs av en dator som visar hur man ska fa bästa möjliga effekt fran solen och vinden och om back-up-generatorn behöver användas. En dag utan sol och vind kan baten ända köras i fem timmar pa energi som lagrats i batterierna. Totalt är det 80 stycken batterier, pa tillsammans tva ton, som lagrar solenergin i Solar Sailor.
– Batterierna är direkt sammankopplade med elmotorn, säger Robert Dane.
– Tekniken är genialiskt enkel. Baten är maximalt miljöeffektiv genom att den utnyttjar sol och vind och om det behövs kombinerar med ett effektivt utnyttjande av konventionellt bränsle. Back-up-generatorerna kopplas automatiskt in vid behov. Maximal effekt uppnas om solen skiner 7,5 timmar om dagen.
Robert Dane bildade sitt ingenjörs- och designbolag tillsammans med fyra vänner för nagra ar sedan. Syftet var att utveckla nya driftstekniker för fartyg.
– Vi trodde pa idén. Även om vi stötte pa en del motstand i sjöfartskretsar till en början möts vi idag med respekt och intresse fran allt fler i näringen. Langt gangna diskussioner pagar för närvarande om att introducera passagerarfartyg som delvis är sol- och vinddrivna pa flera hall i världen. Var affärsidé är att förmedla design, energisystem och datautrustning till batarna. Vi säljer tekniken och designen medan avsikten är att batarna ska byggas lokalt i respektive land.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz